Цитата: (Orontirus @ 01.03.14 - 12:20)
Тем не менее, опытные некроманты, могут захватывать души, вселяя их в различного рода восстановленные тела, порождая, таким образом, отдельных представителей отряда нежити (скелеты, зомби и пр.).
Откуда-то взялась эта фраза в статье, нужен источник этой информации. Я лично не припомню ни одной книги, где бы что-то подобное утверждалось.
Цитата: (Soprano @ 01.03.14 - 15:24)
Я не могу судить для чего им нужны души, ибо тема некромантии ни в одной части не раскрывалась полностью. Гадать на кофейной гуще - дело гадалок на кофейной гуще. Во вселенной TES ни в одной из частей игры некроманты не использовали камни душ для поднятие нежити.
В ТЕС Онлайн раскрывается полнее. Недавно тоже рассуждали над вопросом, нужны ли камни душ для оживления, не нашли ни единого подтверждения этому.
Для чего некроманты коллекционируют души (преимущественно чёрные), говорится в одной из книг в ТЕСО:
Спойлер! Чтобы прочитать скрытый текст, щелкните мышкой.
A Guide to Ascendancy: Pathway to Lichdom
By Gullveig the Ascendant
At last, I have discovered the secrets to casting off the shackles of mortality! I record them here for those who dare to follow in my footsteps. Pledge yourselves to me, swear ever-lasting allegiance, and you too can ascend to this lofty plane!
The first element is the will to force your body into death and beyond. Without this ultimate power of mind over body, the transformation cannot begin. Few have the courage for even this initial step; many falter and are lost when pain and horror overcome what little willpower they had.
Given the strongest of wills, great necromantic knowledge is next required. Willpower provides the force but knowledge focuses the will and directs the glorious transformation. Only the most intelligent and daring of necromancers delves deeply enough into forbidden knowledge, gathering the spellcraft needed to achieve blessed lichdom. I am one of those.
A plentiful source of souls is needed as well. These must be wrenched from their owners, as painfully as possible. The higher the degree of torment among your sacrifices, the purer the ascent to lichhood, the greater the power gathered in undeath. You ascend on a glorious stairway of screams and horror!
Lastly, a mighty magical relic is needed. An evil-aligned relic will suffice, but a good-aligned artifact that can be perverted to this purpose is ideal. This relic is the casting focus for Urelu's Loathsome Coercion, the spell employed to wrench the required souls from their erstwhile owners. The more powerful the relic, the more painful the soul-rending.
Will, knowledge, souls, and power—these are the required elements of this most exalted of transformations. Attempt it if you dare!
Таким образом, души (в данном случае неважно какие, заметим) некромантами копятся в первую очередь для того, чтобы прийти к ультимативной цели изучения Некромантии - становлению личом.
А вот слова из книги, расставляющей точки в вопросе о душах, оставшихся привязанными к телу. И заодно об отношении некромантов к воскрешению.
Спойлер! Чтобы прочитать скрытый текст, щелкните мышкой.
Have you ever wondered why there are so many skeletons among the reanimated undead, fewer zombies, and only a scant few revenants? The longer a body remains inanimate, the less hold its original owner has on the corpse. A spirit can stay tied to its remains for days, weeks, or even years—the shorter the time, the more likely the spiritual umbilicus exists.
A wise necromancer does not wish to fight for control of his creation with an angry spirit seeking a way back into the world. Best to be certain all of a creature's soul has departed before reanimation begins. Even should the necromancer win the battle, it is a cruel victory, tormenting a spirit on its way to rest.
Raising the dead so recent that the soul has not yet fled is ill-advised, as true resurrection is not the purview of the necromancer, but something best left to gods and priests.
Т. е., "настоятельно рекомендуется убедиться, что душа существа покинула тело, прежде чем начнёте реанимацию". Как видим, в поднятых существах редко находится душа этого существа, более того, некроманты избегают так поступать.
Что же там находится?
Книга "О подготовке тел" намекает, что оживлённым телом управляет заклинание. То есть, некая матрица, заменяющая реанимированному трупу разум.
Также есть фрагмент из ещё одной книги из ТЕСО:
Спойлер! Чтобы прочитать скрытый текст, щелкните мышкой.
Many options present themselves for the industrious necromancer who wishes to raise undead minions to serve or protect. Vengeful ghosts, of course, and other types of incorporeal spirits abound, but they have little substance and can often be difficult to control. Corporeal dead provide more muscle, which comes in handy when you need manual labor or an instant fighting force. Plus, if you use minor Daedric spirits to animate them, corporeal undead have no sense of self or memory of past lives. They are more malleable, easier to command, and capable of following simple orders. In short, they make perfect servants for most of a necromancer's minion requirements.
Т. е., есть ещё и вариант оживления реанимации путём привлечения анимуса мелких даэдр.
Таким образом, для реанимации трупной нежити (ок, материальной) необходимо что-то, что управляет телом. И таких вариантов набирается несколько. Помимо заклинания, которое является управляющей матрицей (то самое, о котором говорится в "О подготовке тел"), и помимо душ, не успевших покинуть тело (хотя некроманты их сильно не любят), может применяться ещё и анимус мелких даэдр. Очевидно, именно из-за последней методики Некромантию настойчиво относят к Конъюрации.
Именно эти три варианта служат нежити в качестве "души" и являются той энергией, которую можно поймать с помощью заклинания "Ловушка душ".
Для подтверждения процитирую книжку от Дивайта Фира:
It is also true that summoning Daedric spirits to possess and animate corpses, or calling up the souls of the dead for information or other services—in short, necromancy—is a subset of the art of conjuration, albeit inherently distasteful and degrading.
Судя по всему, именно призыв анимусов даэдра является наиболее распространённым способом реанимации. Вот почему некромантия в Морровинде работала как призыв.
И, очевидно, анимусы эти берутся из Соул Каирна.